Velkommen til Eden Lifestyle

En livsstilsblogg med gode tips og råd der sunt kosthold, fysisk aktivitet og mentalt velvære er noen av "ingrediensene"

Det er viktig at vi mennesker tar godt vare på oss selv både fysisk, psykisk og sosialt slik at vi får en god hverdag og et godt liv

GOD helse ER en livsstil :-)

søndag 14. oktober 2012

Kålpudding - Svensk tradisjonsrett

 

Jeg er så heldig å kunne tilbringe deler av sommeren på Resø, en idyllisk øy ute i den svenske skjærgården, og her har jeg også blitt kjent med et par herlige svenske fruer som ofte kokkelerer sammen og gladelig deler sine oppskrifter med meg.

I sommer fortalte de meg om kålpuddingen som er en av Sverige`s tradisjonsretter fra langt tilbake i tid. Retten kan minne litt om "Forloren hare", men likekevel helt anneredes. Dette er visstnok en typisk høstrett på samme måte som vår "Får i kål".

I går skulle jeg prøve meg på denne retten for første gang, og jeg valgte å kjøpe inn karbonadedeig fremfor farse som det stod i oppskriften (forstod det slik at man kan velge) og lettmelk fremfor helmelk. Jeg droppet også sirup over kålen under steking, for å lage en litt sunnere variant, og i stedet for vanlig brun fløtesaus har jeg valgt en mager sjysaus da retten er energirik i seg selv.

Retten ble KJEMPEGOD om jeg skal si det selv! :-)



Ingredienser

 

1½ kg kålhode
Ca 700 g karbonadedeig
1 ts salt
2 ts pepper (eller smak til)
2 ts muskat (eller smak til)
2 dl sterk buljong
5 dl lettmelk
Kokt ris for 3 personer (avkjøles)



Fremgangsmåte

 

Kok risen og sett til avkjøling.

Strimle kålen i passe store strimler (ca 1x4 cm) og stek dette gyllenbrunt i litt rapsolje. Ha kålen over i en bolle og la det stå til avkjøling.

Bland karbonadedeigen sammen med melken, buljongen og krydderet (gjerne i en foodprosessor) og tilsett den kokte og avkjølte risen. Bland godt og se til at deigen har en løs konsistens, nesten flytende. Virker den tykk så ha litt ekstra melk.

NB! Smak på deigen ift krydder og salt, og tilsett mer dersom nødvendig. Liker du ikke å smake på rå kjøttblanding så bare ha litt på en teskje og stikk tungen intil, da vil du også kunne kjenne smaken.

Hell halvparten av den avkjølte og stekte kålen i bunnen av en langpanne eller en stor lav form. Hell så kjøttblandingen over kålen, fordel den godt og jevnt utover, og ha så resten av kålen på toppen.

Settes midt i ovnen på 175°C i 45 minutter.

Serveres med kokte poteter og sjysaus (bruk kraften fra formen eller 2 poser Toro sjysaus)

Bon appetit! :-)



2 kommentarer:

  1. Greate pieces. Keep writing such kind of information on your site.
    Im really impressed by it.
    Hi there, You've done a great job. I'll definitely digg it and personally recommend to my friends.

    I am confident they will be benefited from this
    website.

    Have a look at my blog: phen375 reviews

    SvarSlett
  2. Hi there, and thank you so much for your nice words :-)

    SvarSlett